duminică, 25 februarie 2018

17 de Kenzaburo Oe - Recenzie

Protagonistul din 17, un adolescent timid care nu pare sa aiba alta preocupare decit exercitiul solitar al masturbarii, se trezeste prins intr-un virtej de intimplari care il apropie de o grupare politica de extrema dreapta. Asa incepe o calatorie initiatica de regasire a identitatii – aceea de activist si asasin. Autorul ne ofera o poveste alerta in care se regasesc mai multe mize importante si relevante pentru societatea contemporana, precum legatura dintre pornirile sexuale si politica, conflictul dintre eul privat si cel public, violenta sau extremismul. Romanul 17 este inspirat de cazul real al adolescentului Yamaguchi Otoya, care l-a asasinat pe liderul Partidului Socialist Japonez in 1960, apoi s-a sinucis, dupa trei saptamini, in inchisoare.

Datorită volumului redus, am citit această carte destul de repede și fără probleme. Pusesem de mult timp ochii pe acest autor întrucât mi-a fost recomandat de cineva din mediul online cu care mă potrivesc cât de cât la gusturi.

Citind-o, cred că e mai mult un manifest politic împotriva fascismului decât literatură propriu zisă, mai ales că știu că autorul a avut probleme cu guvernul imperialist. Din această perspectivă mi se pare greu de comentat deoarece nu vreau să intru în discuții despre politică.

Nuvela urmărește viața lui Seventeen, un adolescent fără un scop bine definit în viață, în afară de labă, și drumul său către gruparea fascistă ce îi va deveni ca o familie. Protagonistul mi se pare un personaj simbolic pentru adolescenții și tinerii ce, datorită împrejurărilor, ajung victimele fanatismului, nu neapărat politic, fanatismul acoperă și alte arii. Seventeen mi s-a părut, și pe bună dreptate, o labă tristă; nu vrea să facă nimic, își plânge de milă, urăște tot ce apucă, ca să nu mai zic că e ușor influențabil datorită mizeriei în care se îneacă. Cu toate acestea, datorită fundalului - o Japonie distrusă atât de Al Doilea Război Mondial cât și de ”războiul” intern al partidelor politice - este mai ușor de înțeles și, de ce nu, de acceptat.  Este produsul societății în care trăiește, iar datorită acestui fapt am relaționat destul de bine cu acest personaj. Prin Seventeen este abordată tema fanatismului ce mi-a amintit oarecum de tineretul hitlerist, pionieri și toți copiii din regimurile totalitare ce își preaslăvesc conducătorii, deși categoriile menționate mai devreme sunt produsul propagandei, pe când, în cazul lui Seventeen,  gruparea politică în care intrase îi dădea un scop în viață și îl făcea să nu mai simtă mizeria în care trăia.

Ce mi-a plăcut este insistența pe care autorul o acordă politicii. Toate subiectele din nuvelă sunt abordate prin prisma politicii. Familia lui Seventeen este și ea influențată de politica națională, în casa lor certurile legate de partide și armată fiind la ordinea zilei. Colegii de clasă, școala - și acestea sunt atinse de lupta politică.

Deoarece nuvela reprezintă modul în care autorul vede situația politică din Japonia postbelică, consider că distincția dintre opinia  a autorului și a lucrurilor reale este un proces important în lecturarea acestei cărți. Cititorul nu ar trebui să creadă că 17 este purul adevăr, ci să considere această nuvelă o viziune asupra situației politice de după război în Japonia.

Probabil  scriitorul Kenzaburo Oe a vrut să ia în râs membrii dreptei sau doar să vorbească despre pericolul la care sunt expuși tinerii sau consecințele războiului asupra Japoniei, poate toate la un loc, dar depinde de perspectiva din care vedem acțiunea. Îmi place să cred că este o interpretare a cazului real, prezentat și în sinopsis.

Evident, nu recomand cartea tuturor. Nu lăsați numărul redus de pagini să vă facă să credeți  că este o lectură ușoară și amuzantă, pentru că nu este. Recomand cartea celor interesați de politică, război și istorie, de asemenea, ar fi bună o scurtă introducere în ideologiile politice și ar prinde bine puține cunoștințe legate de istoria modernă a Japoniei. Nu uitați, separați ideile personale ale autorului de faptele reale și nu confundați purul adevăr cu viziunea acestuia.

PS: Mă gândesc cum ar fi un anime bazat pe nuvela asta :)))))