luni, 19 iunie 2017

Vegetariana de Han Kang - Recenzie

Înainte să înceapă coşmarurile, Yeong-hye şi soţul ei aveau o viaţă cât se poate de normală. Dar visele – imagini copleşitoare, însângerate şi brutale – o torturează pe Yeong-hye, făcând-o să încerce să se elibereze de ele renunţând la carne. Acest mic act de independenţă îi tulbură însă căsnicia şi pune în mişcare un şir de evenimente din ce în ce mai groteşti. În timp ce întreaga ei familie se luptă să recapete controlul asupra ei, Yeong-hye îşi apără obsesiv alegerea, dându-i o dimensiune sacră. În curând, încercările apropiaţilor devin disperate, supunând mai întâi mintea, mai apoi corpul lui Yeong-hye unor violuri din ce în ce mai intruzive, aruncând-o pe aceasta în bucla unei înstrăinări bizare şi periculoase.

Apreciată de criticii din întreaga lume, Vegetariana este o poveste întunecată, alegorică şi kafkiană despre putere, obsesie şi lupta unei femei de a se elibera de violenţa care îi stăpâneşte atât lumea exterioară, cât şi pe cea interioară.

E prima carte din literatura coreeană pe care o citesc. E cartea pe care voiam să o citesc doar pentru că autoarea este din Gwangju. Nu mă așteptam la ceva din partea acestui roman, dar curiozitatea m-am motivat să îl citesc. Mulțumesc, Alexandra, pentru carte!

Mi se pare super tare că, fiind un roman coreean, am putut să îmi imaginez personajele ca vedetele mele k-pop preferate. Pentru mine, Yeong-hye este Dara, nu am putut să mi-o închipui altfel. Până și individa de pe copertă aduce un pic cu ea.

Scânteia care aprinde flacăra în romanul Vegetariana este alegerea lui Yeong-hye de a fi vegetariană, un lucru simplu ce pare normal în zilele noastre. Noul său regim alimentar îi tulbură căsnicia și relațiile cu familia ei. Aceasta dă vina pe un vis care nu o lasă în pace. Visele acesteia ne sunt prezentate într-un mod întunecat, crud, care reușesc să  sfâșie cititorul. Citind pasajele acestea, în mintea mea era format tabloul întunecat descris de autoare.  Visele ei sunt doar un început de boală psihică, pe parcurs e evident acest lucru, dar familia ei a contribuit la agravarea acesteia. Yeong-hye nefiind înțeleasă de nimeni și abuzată de rudele și soțul ei în repetate rânduri, se închide în sine, lăsând coșmarurile să pună stăpânire mai întâi pe psihicul ei, apoi pe întregul trup.

Cartea e împărțită în trei părți. În prima parte, Vegetariana, întâmplările sunt narate de Cheong, soțul protagonistei. Aici aflăm detalii despre viața de cuplu a celor doi, care este banală și deloc nelalocul ei. Cheong este deranjat de regimul alimentar al lui Yeong-hye, iar din această cauză apelează la familia ei, care înrăutățește și mai mult situația. Cum am spus și mai sus, ne sunt prezentate visele lui Yeong-hye, povestite de ea însăși. Aflăm ce se întâmplă în mintea ei și începem să o înțelegem, să rezonăm cât de cât cu ce simte, ba chiar să-i blamăm pe cei din jurul ei pentru atitudinea lor față de Yeong-hye. Deși personajele trăiesc într-o lume modernă, femeia se lovește de prejudecăți și mentalități învechite. Cred că orice om pățește acest lucru în ziua de azi.

Partea a doua și a treia sunt narate obiectiv, dar există o figură centrală care trece prin filtrul minții sale povestea lui Yeong-hye. În partea a doua, Pata mongolă, figura este cumnatul protagonistei, iar în a treia, Copaci în flăcări este In-hye, sora lui Yeong-hye. Cea mai interesantă mi s-a părut a treia, pentru că sunt dezvăluite mai multe lucruri despre trecutul celor două surori și a familiei lor și modul cum acesta le-a influențat viața. Cred că pentru rolul lui In-hye ar merge Hyoyeon din SNSD, sau cel puțin în mintea mea merge.

Dacă sunteți fani k-pop sau vă place Asia în general, trebuie să citiți această carte pentru că aflați lucruri noi despre mentalitatea oamenilor de acolo, pe scurt despre cultura coreeană în general. Am aflat lucruri ce mi-au picat greu și detalii care m-au făcut să mă gândesc serios dacă mai vreau să mă mărit cu oricine din Asia.

Per total chiar e o carte ce merită citită. Mi-a fost greu să fac o recenzie cât de cât obiectivă pentru că ador Coreea de Sud și nu am vrut să vorbesc prea mult despre k-pop. Pot spune despre Vegetariana că este the real k-culture și că mi-a deschis puțin ochii în legătura cu ceva ce idealizam.