miercuri, 10 ianuarie 2018

Fetele de Emma Cline - Recenzie

Vara anului 1969. Evie, o adolescenta in varsta de 14 ani, duce o viata anosta, intr-un orasel de provincie din America, si se straduieste din rasputeri sa le castige atentia parintilor, care abia au divortat. Totul se schimba insa pentru ea atunci cand o intalneste pe misterioasa Suzanne. Aceasta o atrage pe adolescenta in cautare de senzatii tari in lumea tulbure a unui cult, condus de un nebun charismatic. Romanul este o meditatie asupra puterii si a sacrificiului.

Deși la începutul lecturii nu mi-a plăcut deloc, pe parcurs începuse să nu îmi placă mai puțin. Ca persoană pasionată de crime și criminali în serie, cu precădere cei din state, aveam alte așteptări de la această carte - voiam să fie un thriller palpitant, cu detalii din realitate, , nu gândurile și frustrările unei fetițe precoce de 14 ani.

Datorită așteptărilor mele, m-a plictisit teribil, voiam să las cartea și să mă apuc de ceva interesant ce mi-ar fi plăcut sigur. Însă, am realizat că romanul nu se concentrează pe crime și Charles Manson, ci pe gândurile, suferințele, trăirile care definesc o fată la început de adolescență.
Protagonista este Evie, o fată de 14 ani, ce, datorită certurilor cu cea mai bună prietenă și a divorțului părinților (putem spune și nevoia de atenție specifică vârstei și a dorinței de apartenență la un grup) ajunge să fie atrasă de o grupare dubioasă ce își duce traiul la o fermă.  De fapt, pe Evie nu prea o interesează doctrina  sau liderul grupării, ci una dintre cele trei fete ale cultului cu care s-a întâlnit în oraș: Suzanne.

Odată ce o întâlnește pe ea, începe ciudata poveste de dragoste dintre Evie și membra grupului. Ca orice adolescentă, Evie admiră fete mai mari, e perfect normal, și eu la 17 ani fac acest lucru. Pe parcurs, această admirație devine dragoste, dar doar din partea protagonistei.  În timp ce oamenii de la fermă erau fascinați de Russel, care era liderul, Evie rămânea pentru Suzanne, adorând-o pe aceasta. Trista poveste de dragoste mi-a plăcut cel mai mult, mai ales că am o sensibilitate la cuplurile LGBT.

Citind cartea, căutam pe google despre cultul lui Charles Manson ca să ghicesc Who is who. Personajele din cultul lui Russel sunt de fapt membrii familiei lui Manson din realitate, în afară de Evie și încă puține personaje. O admir mult pe autoare pentru că a putut vedea povestea oamenilor ce se ascunde în spatele criminalilor și că a construit ceva complex pe tema asta.

Pe mine Fetele m-a sedus în timp ce m-a și dezamăgit. Povestea de dragoste, faptul că m-am regăsit în poveste și mi-am adus aminte de cum eram eu acum câțiva ani - sunt părțile pentru care merită plus infinit cartea aceasta. M-a făcut să mă gândesc la mine, la cum sunt, la cine vreau să fie, m-a sensibilizat enorm pe alocuri. Cu toate acestea, Charles Manson și cultul său parcă au fost în van, voiam să am parte de mai multe crime, mai multe detalii despre ce însemna gruparea asta și de ce nu, povestea mai pe larg și a celorlalte personaje, sigur ar fi ieșit cartea mult mai bine.

Per total este o carte despre vulnerabilitatea vârstei și a perioadei când simțim la superlativ chiar și cele mai neînsemnate lucruri. O consider mai mult o carte pentru fete, deși anumite lucruri despre Evie sunt universal valabile ambelor sexe. Nu recomand cartea persoanelor ce doresc mister și suspans, ci celor care caută ceva ușor, dar emoționant.